Utskrift

Det er noe spesielt ved det å være først! Den aller første KEWET (forgjengeren til Buddy) har en meget spesiell historie bak seg.

Den var nemlig den første elektriske bilen til å kjøre jorden rundt!

I dag er nok livet mindre spennende og spektakulert for denne lille eventyreren. Nå tar den livet med ro her hos oss i Buddy Electric, noe den har gjort de siste 9 årene. Da overtok vi den fra den danske gründeren Knud Erik Westergaard.

Den spennende reisen startet i Tyskland i 1993. Da vinket den 26 år gamle latviske geografen og redaktøren, Robert Mohr, farvel og la ut på en 8 måneders lang reise med KEWET som reisefølge. Målet bak reisen var å understreke at elektriske biler kunne redusere forurensningen i verden.

Hverken familie eller venner hadde stor tro på at han skulle klare å gjennomføre reisen. "Du kommer deg nok gjennom Østerrike, men ikke lenger enn Ukraina" hadde de sagt.

Turen ble ingen dans på roser. Det gikk svært sakte fremover med to etapper per dag på 100 kilometer. Han reiste fra soloppgang til sent på natterstid. En tidkrevende reise med lange ladepauser. For at batteriet skulle nå lengst mulig, holdt han en gjennomsnittsfart på 40 km/t.  Som han sa; "en japansk bil ville brukt 10 dager på samme strekning som KEWET’en brukte 70." Dersom han skulle ha kjørt i toppfarten (70 km/t) ville dette halvert kjørelengden. Han skryter likevel av at den høyeste farten han klarte å oppnå var 124 km/t. (Dette må ha vært en meget bratt nedoverbakke).

De fleste han møtte på sin vei var imøtekomne og ga han gratis strøm. Det var ikke noe problem å få tak i elektrisitet så lenge han holdt seg på hovedveiene. Litt kreativ (på kanten av loven) måtte han være av å til, å klatre over en balkong eller å legge ut en lang skjøteledning var ingen hindring...

Han kjørte gjennom Tyskland, Ungarn, Ukraina, Russland, Japan og Australia. Fra Australia ble KEWET'en fraktet med fly over til Los Angeles.

Det gikk kun en dag på amerikansk jord før ble han stoppet av politiet. Hvorfor? Han hadde kjørt for sakte! Det var nemlig en minimumsfartsgrense på 70 km/t på hovedveiene.

Etter å ha lagt bak seg 48.500 km kom han hjem overrasket over hvor bra KEWET hadde klart seg. De eneste mekaniske defektene i løpet av turen var et sprukket kulelager i rattet, 4 flate dekk (grunnet australsk drikksalighet) og en ødelagt batteri-manager som ikke tålte frosten i Uralfjellene.

KEWET og Buddy er nok ikke laget for å reise jorden rundt, hverken da eller nå. Men best i byen, det er Buddy!

Er du dreven i tysk, kan du lese mer om den utrolige reisen her og se filmen nedenfor.

 

Andre nyheter

Ylvis på tur med Buddy

Hva skjedde da Ylvis-gutta fikk låne en Buddy? Jo, de monte

Buddy takes you to the future

Today's cars are yesterday's solutions for tomorrow's urban

Hvor langt kan man reise med elbil?

FBI på NRK valgte å bruke en Buddy for å få svar på sp

Improves the environment

Studentfilm som ikke akkurat inneholder det du forventer.

Buddy bygges for Bellona

Se filmen som viser produksjonen av Bellonas Buddy.

God Jul!

Nå er det kun 1 dag igjen til jul og nissen har fortsatt ma